dinsdag 2 oktober 2012

De waterscheiding



We zijn nu in Castelnaudary. Dat is nog een hele tocht van Carcassonne naar hier. 16 sluizen in het laatste stuk van 12 km voor Castelnaudary! Soms 4 sluizen aan elkaar gekoppeld.
We naderen het hoogste punt van het Canal du Midi: een stuk van het kanaal dat 198 meter boven de zeespiegel ligt.
Maar we hebben het nu wel even gehad met de sluizen, dus de laatste 13 km naar het hoogste punt doen we per fiets. Een mooie tocht met verre uitzichten onderweg naar de plek waar het kanaal het hoogst is.

sluis "Mediterrannée"
Het stuk kanaal tussen 2 sluizen, de sluis “MediterraneÄ—” en de sluis “Ocean”, heet het “bief de partage” of wel de “waterscheiding”, want nadat het kanaal, van uit de richting Middellandse zee, als maar met iedere sluis weer een stukje hoger klom, gaat het kanaal na de sluis “Ocean” een stukje naar beneden. Richting Atlantische Oceaan.
De grote vraag voor de bedenker, bouwer en financier van het Canal du Midi, Pierre Paul Riquet, was hoe het hoogste stuk kanaal met water kon worden gevuld. Zijn vondst was dat hij een complex stelsel van riviertjes en meertjes via een kunstmatig riviertje verbonden heeft met het kanaal. Zo kan het kanaal van boven af steeds gevuld blijven met water.

We konden heel goed bekijken hoe het hele systeem werkte, inclusief bufferreservoir en het kunstmatige riviertje, dat uitmondt in het kanaal. Je raakt  onder de indruk van het vernuft van Riquet, die dit geheel bedacht heeft in de 17e eeuw, toen wij in Nederland nog maar net klaar waren met de tachtigjarige oorlog.   
het voedingskanaaltje
mondt uit in het Canal du Midi



Geen opmerkingen:

Een reactie posten