In
september 2018 voeren we met de Jagombo-2 van Port sur Saône naar
Vitry le François. We spraken met de haven af om onze boot daar te
laten liggen tijdens de winter.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwm_G10A5Lf92zm1JJtCX4nmEBw-6iIbxfsmaGo0aDfIq5QifllDiv2-5OpCSIMpD2VG64hkRGVgQ2obQbRlNntXYIXw3FR-3BQxrZTgulvIklmkAQ0LVrCECKcAdJdx3AZo6EcBH6Trs/s200/2019-04-23+13.57.40.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSTw70FRpXkMIUVgyL57fbFROnWtL0zRTiEz8Kz1cvMCehySg6DsaUPgm9srqDzSj1gDgKKjPBQtQ1n7E19s0c4pldtSk78RP_q5fdZcSfsWNwR26gRqrZzLz55jlv5awFXfYB8suVTn0/s200/2019-04-23+13.56.47.jpg)
We
vroegen een offerte voor het op de kant hijsen en het winter klaar
maken. Het bedrag viel niet mee, maar we hadden geen keus en gingen
er mee akkoord. We laten de boot op een rommelige werf achter . . .
We
gaan aan boord, en willen de motor starten, maar de motor start niet
en we zien ook dat de slaapkamer onder water staat. De slippers drijven in de slaapkamer.
Ook de lichten
doen het niet en onder de keuken staat het water tot aan de vloer:
alle bedradingen, pompen, alles diep onder water.
We
roepen Christophe er bij; hij ziet het voor het eerst en verzint ter
plekke een reden voor het bijna zinken van onze boot; het heeft
ingeregend door het raampje van de slaapkamer!
Hij
is ook de sleutel kwijt: die heeft hij nooit (nodig) gehad en
bovendien heeft hij hem teruggegeven aan Pascale van de haven en oh
ja, eigenlijk aan iemand anders. Pascale ontkent heftig dat hij hem
heeft teruggegeven aan haar.
En
dan blijkt ook nog (bij navraag) dat hij een belangrijk onderdeel van
de opgedragen werkzaamheden nl. leeg laten lopen van de drinkwater
tank en antivries in de leidingen, niet heeft gedaan.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPJw80boJGu1f1k-dNh2K2JuJbJ0KOWKjKZu5v4kWFHYYf-WAyPQVc0qmeYH4ZvVX-mNYjwPFfrboua9-oJJCyAfGIOdMB-S-MmvG3NHFpRJiq0iLFqdWMq_uBiSRpiTgMGR5mFEnfj9Y/s200/2019-04-23+17.44.36.jpg)
Onderweg nemen we wel even tijd voor een wijntje en een pastis.
De
volgende dag mailt, appt en belt Christophe met de heugelijke
mededeling dat de motor start! Op vragen van Peter of de andere accu
en de andere voorzieningen in de boot het ook doen, geeft hij geen antwoord. Dus stellen we de zelfde vragen per e-mail. Geen reactie.
Na
een paar dagen gaan we toch maar weer naar de boot en daar zien we
tot onze verbazing dat alles loopt. We maken een korte proefvaart en
alles lijkt in orde. Maar voor het afmeren na terugkeer in de haven
zien we weer een grote plas in de slaapkamer staan en het water spuit
uit de douche.
We
sluiten de de watervoorziening af, maken weer afspraken over wanneer
we terugkeren om de boot en betalen voor de plaats in de haven
vooruit. En: nee het kanaal gaat niet pas op 6 mei open, maar is al
open, zegt onze Pascale.
We
rijden weer terug naar huis in Ouge en gaan onderweg nog even langs
Sebastiën, die jullie nog kennen uit onze blog van vorig jaar. De
Fransman die ons bij onze tocht in de zomer zo goed geholpen heeft
met de pech in de boot. Hij zal onze boot verkopen, want de lol is er
wel een beetje af, we kunnen hem afmeren bij hem en hij gaat de
douche repareren.
Bij
dit soort ophopingen van narigheid ga je de rare Nederlandse gewoonte
opvatten om vergelijkingen te maken met Nederland met meestal de
uitkomst dat die Fransen maar aanrommelen. Die mening zit behoorlijk
vast in onze hersenpan en iedere negatieven ervaring is weer een
bevestiging ervan. Eigenlijk zoek je steeds naar een bevestiging van
je (voor)oordeel. Is er een positieve ervaring en die hebben we ook
vele, dan telt die niet mee bij dit oordeel. Dan is het een “typisch
niet-Franse” belevenis. Dan is dat een gewoon een erg aardig
iemand, met een sympathiek karakter.
We
nemen ons voor om het voortaan om te keren: alle negatieve ervaringen
kennen we dan toe aan een onaardig persoon en alle positieve
belevenissen noemen we dan “typisch Frans”.
Kijken
of het lukt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten